(ΠΗΓΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ: WWW.LAWNET.GR)
ΣτΕ: Ζήτημα συνταγματικότητας για τις υπέρμετρες περικοπές για το Ταμείο Αρωγής του Λιμενικού Σώματος
Νόμιμο και συνταγματικό έκρινε με πρακτικό επεξεργασίας της Ολομέλειας διαταγμάτων του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε (κατά πλειοψηφία), το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που τροποποιεί διατάξεις του Βασιλικού Διατάγματος 160/70 «περί Ταμείου Αρωγής, Λιμενικού Σώματος» περιλαμβάνει σοβαρές επισημάνσεις για τα όρια των περικοπών.
Οι ανώτατοι δικαστές προβληματίστηκαν με το ζήτημα της συνοδευτικής προς το Προεδρικό Διάταγμα, αναλογιστικής μελέτης του 2008 με επικαιροποιημένα οικονομικά στοιχεία από σχετική έκθεση του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Υπενθυμίζεται ότι το ΣτΕ είχε αναβάλει τον Αύγουστο την επεξεργασία του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος περιμένοντας να σταλεί αναλογιστική μελέτη, αφού κατά την ερμηνεία του Συντάγματος, η λειτουργία των οργανισμών κοινωνικής ασφάλισης πρέπει να στηρίζεται σε επιστημονική βάση που διασφαλίζεται με τις αναλογιστικές μελέτες.
Τώρα, το ΣτΕ έκρινε ότι τα στοιχεία που στάλθηκαν ήταν επαρκή. Παράλληλα, το προβλεπόμενο σύστημα του σχεδίου ΠΔ που εκτιμά τα διαθέσιμα του Ταμείου σε 52.317.457€ μέχρι το 2022, κρίθηκε ως εκλογικευμένο, καθώς έλαβε υπόψη τα νέα συνταξιοδοτικά όρια και το νέο μισθολόγιο (ν. 4150/12).
Τρεις ανώτατοι δικαστές έκριναν μη νόμιμο το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος γιατί θεώρησαν ότι τα στοιχεία που στάλθηκαν δεν αποτελούν αναλογιστική μελέτη, την οποία απαιτεί το Σύνταγμα σε κάθε περίπτωση μεταβολής αναλογιστικών δεδομένων.
Στην απόφασή του, το ΣτΕ (359/13) επισημαίνει ότι τυχόν μελλοντική περαιτέρω μείωση των αποδοχών ενέργειας των μετόχων του Ταμείου, “ανεξαρτήτως του αν αυτή θα ήταν πλέον συνταγματικά επιτρεπτή εξ απόψεως του ελαχίστου ορίου αξιοπρεπούς διαβίωσης των ασφαλιζομένων κρατικών λειτουργών, είναι κατ' αρχήν δυνατό να επιφέρει μείωση των καταβαλλόμενων εκ μέρους τους εισφορών προς το Ταμείο, όμως (λόγω του ανταποδοτικού χαρακτήρα του Ταμείου) η περαιτέρω συνέπεια θα ήταν και η αντίστοιχη μείωση του καταβαλλόμενου εφάπαξ βοηθήματος».
Με τις νέες ρυθμίσεις διευρύνονται τα μέλη της οικογένειας του μετόχου στα οποία χορηγείται εφάπαξ, ενώ μειώνονται στο 3% οι εισφορές από κρατήσεις επί πρόσθετων αμοιβών (π.χ. από διδασκαλία σε δημόσιες σχολές από στελέχη του Λιμενικού, που είναι εξαιρετικά περιορισμένη κ.λπ.). Παράλληλα προβλέπεται ότι δικαιούνται συμπληρωματικό εφάπαξ όσοι μέτοχοι αποκαθίστανται και πράγματι επανέρχονται στην ενέργεια, αλλά μετά την παρέλευση τουλάχιστον 3μήνου από την ανάληψη καθηκόντων. Επίσης προβλέπεται ένα νέο μεικτό σύστημα υπολογισμού του εφάπαξ.
Στον τρόπο υπολογισμού λαμβάνονται υπόψη τόσο ο χρόνος υπηρεσίας που διάνυσε ο μέτοχος από την αρχή της ασφαλιστικής του σχέσης μέχρι τις 31-7-12 (προ του ειδικού μισθολογίου του ν. 4150/12) με βάση τα τότε ισχύοντα μισθολογικά στοιχεία όσο και ο χρόνος που διανύθηκε στη συνέχεια με κρίσιμο χρόνο τον τελευταίο μήνα πριν από την αποχώρηση του μετόχου. Το σύστημα κρίθηκε δίκαιο και σύμφωνο με τις αρχές της αναλογικότητας και ανταποδοτικότητας.
(ΠΗΓΗ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ : WWW.LAWNET.GR)